close

  最近真是超喜歡這首歌的,本來是很喜歡它的旋律,但慢慢聽懂歌詞的意思之後,就更是喜歡到不行!所以就上網把歌詞找出來,看完歌詞之後覺得很感動,因為這是 Taylor Swift 寫給她媽媽的歌,覺得她真是太厲害了。這首歌的 MV 是用她小時候拍下來的 Family Video 剪出來的,Taylor Swift 要把它送給媽媽當成母親節禮物。

  會這麼喜歡這首歌不只是因為它傳達了對媽媽的感謝,還包括歌詞裡面描述的那些能讓人感同身受的事件,不自覺就會想起自己的父母也曾經這樣對待自己。歌詞裡寫到小時候幼稚無知的我們,不知道為什麼一到秋天樹葉就會變黃,就像是那時候的我們還不知道身邊的人是如何無微不至的照顧我們、為我們付出,雖然他們總在我們很失落、很傷心的時候在我們身旁安慰我們,但即使是已經十幾歲的年紀,仍然比較在乎身邊的朋友而忽略父母對我們的關懷。似乎總是要到了成年之後,回頭發現一些讓我們想起過去的蛛絲馬跡,才會發現最重要的人一直都在我們身邊不曾離開。如果仍有機會,應該要讓父母知道我們以他們為榮而且深愛著他們。

  聽這首歌我腦中很有畫面,不論是秋葉、南瓜田、牽引機,這種鄉村曲調加上這些畫面,真的讓我很有感覺。此外我還想起鳳飛飛的一首歌「心肝寶貝」,同樣都是寫出孩子小時候的無知與父母無盡付出的關愛。最後附上歌詞與我的翻譯。

The Best Day

I'm five years old, it's getting cold, I've got my big coat on.
猶記得我五歲那年,天氣漸漸轉冷,必須穿著大大的外套
I hear your laugh and look up smiling at you,
遠遠聽到妳的笑聲並微笑望著妳
I run and run past the pumpkin patch and the tractor rides.
我在南瓜田和牽引機間跑來跑去
Look now, the sky is gold.
忽然發現天空是一片金黃
I hug your legs and fall asleep on the way home.
在回家的路上,我在妳的膝上沉沉睡去

I don't know why all the trees change in the fall.
我疑惑為什麼樹兒總在秋天變得不同
But I know you're not scared of anything at all.
但我卻知道妳不會畏懼任何改變
Don't know if Snow White's house is near or far away.
不論白雲公主的家現在是近或遠
But I know I had the best day with you today.
只要我和妳擁有最美好的一天

I'm thirteen now and don't know how my friends could be so mean.
現在我十三歲了,才曉得原來我的朋友也可以這麼壞
I come home crying and you hold me tight and grab the keys.
妳緊緊的抱著回家後不停哭泣的我,並拿起車鑰匙
And we drive and drive until we found a town far enough away.
然後我們不停開著車直到發現一個夠遠的小鎮
And we talk and window-shop 'til I've forgotten all their names.
我們在那兒聊天、閒逛直到我全忘了那些人的名字

I don't know who I'm gonna talk to now at school.
我不曉得在學校裡還想跟誰講話
But I know I'm laughing on the car ride home with you.

但我知道我和妳在往家裡的路上是笑著的
Don't know how long it's gonna take to feel okay.
天曉得要多久的時間才能讓我覺得好點
But I know I had the best day with you today.

不過我知道我和妳有最美好的一天

I have an excellent father, his strength is making me stronger.
我有個最棒的爸爸,他的力量讓我可以更堅強
God smiles on my little brother, inside and out, he's better than I am.
感謝上帝對我的小弟眷顧,由裡而外,讓他比我更好
I grew up in a pretty house and I had space to run.
我在一個最棒的家裡長大,讓我得以自由
And I had the best days with you.
是妳讓我擁有最美好的時光

There is a video I found from back when I was three.
有卷影片是我三歲的時候
You set up a paint set in the kitchen and you're talking to me.

妳在廚房裡架起一個畫架跟我說著故事
It's the age of princesses and pirate ships and the seven dwarfs.
那正是充滿公主、海盜船與七個小矮人的年紀
And Daddy's smart and you're the prettiest lady in the whole wide world.
我有最聰明的爸爸和全世界上最美的妳

Now I know why all the trees change in the fall.
現在我瞭解為什麼樹木總在秋天變得不同
I know you were on my side even when I was wrong.

我知道你會陪在我身邊即使我犯了錯
And I love you for giving me your eyes staying back and watching me shine.
我喜歡你看著我的眼神,總在我身後看我閃耀
And I didn't know if you knew,
我不知道你是否知道
so I'm taking this chance to say that I had the best day with you today.
所以我現在要用這個機會訴說和妳在一起是我擁有最美好的時光

關鍵字:Taylor Swift、The Best Day、歌詞、mv

arrow
arrow
    全站熱搜

    Siderence 發表在 痞客邦 留言(1) 人氣()